1/13/2021

Unió de Pagesos estima que la nevada ha provocat danys a més del 80% de les oliveres i demana a l’Administració una actuació urgent per al sector

Unió de Pagesos considera que els danys de la nevada del cap de setmana passat a les oliveres podria superar el 80% del conreu per la repercussió que pot tenir en les collites, en una primera estimació i a l'espera de disposar d'una valoració més acurada tan aviat com es pugui accedir a les finques i de com evolucionin les temperatures aquesta setmana.
 
Les comarques més perjudicades per la neu, que ha esquinçat i trencat moltes branques d'olivera, han estat la Terra Alta, la Ribera d'Ebre, el Priorat, les Garrigues, el sud del Segrià i l'Urgell. En una primera estimació, el sindicat considera que les plantacions més joves poden tenir una afectació més greu i que els danys, en general, poden anar més enllà del 80% per a tot el conreu. Els efectes de la nevada fan preveure una davallada important en les properes collites, fins i tot en casos concrets podrien ser nul·les o gairebé nul·les.
 
En el cas de la Terra Alta, amb danys molt importants, l'afectació podria arribar a més del 80% del conreu, en unes 3.500-4.000 hectàrees. Cal recordar que la comarca té unes 5.500 hectàrees en producció. El sindicat calcula, en una primera estimació, que les pèrdues que pot tenir un productor d'olivera en els propers cinc anys a causa d'aquesta nevada poden arribar, com a mínim als 4.300 euros per hectàrea.
 
Pel que fa la resta de comarques, encara cal seguir l'evolució de les temperatures els propers dies per veure si l'afectació final pot ser més gran, ja que si es manté massa el gel i persisteixen les gelades hi ha possibilitat que els arbres morin.
 
En aquest sentit, Unió de Pagesos demana a l'Administració una actuació ràpida i que activi els mecanismes de suport per al sector el més aviat possible.
 
El sindicat ha iniciat converses amb diferents DOP dels territoris afectats per fer un front comú per donar resposta a la situació del sector i establir les actuacions que necessàries per a un futur pla de recuperació. Cal recordar que les gelades del 2001 van provocar estralls a les Garrigues i a l'Urgell, a la zona sud propera a les Garrigues.