7.10.19

“Baldaquí” s’endú el premi del jurat de la VI edició del festival d’artefímer A Cel Obert

El festival d'art efímer A Cel Obert arriba a la seva VI edició amb més patis participants que mai. Aquest certamen s'està ja consolidant com un dels festivals més destacats d'art efímer, cultural i de carrer de Catalunya, ja que destaca per la capacitat que té de transformar patis d'emblemàtics palaus i edificis històrics de Tortosa i de Jesús en autèntiques obres d'art durant tres dies intensos i plens d'activitats.

Sota la temàtica de la passió, els diferents artistes participants han hagut d'adaptar la seva obra al pati o espai assignat per tal de transmetre als visitants allò que per ells simbolitza un sentiment com aquest.

Les obres d'aquest any que entraven a votació s'han pogut visitar als patis del Palau Montagut, el Passatge Franquet, el Convent de la Puríssima, el convent de Sant Joan, el col·legi de Sant Jordi i Sant Domènec, el col·legi de Sant Jaume i Sant Maties.

Divendres a la tarda, es va dur a terme l'acte inaugural al pati del Museu de Tortosa, que va comptar amb la presència de l'organitzadora del Festival, Cristina Bestratén, l'alcaldessa de Tortosa, Meritxell Roigé, i el regidor de cultura, Ximo Martorell, entre d'altres. El mateix dia de l'acte inaugural, a les 21:30h, la Cripta de la Reparació va acollir la primera edició "d'A Cel Cobert", un nou espai que l'organització del festival ha volgut incloure a la mostra per tal de fer intervencions d'altres tipus d'art en patis o claustres d'alt nivell patrimonial, però que es troben en llocs tancats. La cripta va acollir l'espectacle ÀER, de Laia Santanach. Aquesta coreografia barreja la dansa contemporània amb la dansa popular tradicional. D'aquesta manera, replanteja l'univers clàssic de la dansa contraposant la seva música des d'un punt de vista actual. L'espectacle, de pagament, es va poder veure en els dos passis (21:30h i 22:30h) que es van fer la nit del divendres.

D'entre tots els patis que entraven a concurs, el premi que ha atorgat el jurat ha estat per "Baldaquí", l'obra de Jean Orliac i Joan Bardy. Aquesta intervenció, ubicada al Passatge Franquet, estava inspirada amb els tradicionals llits medievals "baldaquins" que es cobrien de llargues cortines de robes de seda rere les quals s'amagaven les històries més plenes de passió. Els artistes han recreat aquesta idea, però amb un nou material, un dosser de cadenes d'alumini anoditzat de color vermell brillant que canviava totalment l'espai en funció de la seva lluminositat.

El jurat també ha volgut atorgar una menció especial a l'obra "Bategant", de Gisela Rovira i Aleix Salazar, exposada al pati del col·legi de Sant Jaume i Sant Maties, dels Reials Col·legis. Aquesta intervenció, inspirada amb el poema "Dóna'm la mà", de Joan Salvat-Papasseit, pretén traslladar l'espectador a una atmosfera envermellida que recorda els batecs del cor quan aquest és endut per la passió. Uns gegantins draps de tela vermella descendeixen per les parets, arcs i columnes del pati causant un efecte que no deixa ningú indiferent. A més, en dos moments concrets, la mostra ha estat acompanyada per dos conjunts instrumentals que han posat ritme i harmonia a aquests batecs, a aquesta vermellor que inundava el cel del pati. El primer dia, l'acompanyament instrumental fou a càrrec d'un quartet de clarinets de Lleida; mentre que, el segon dia, va ser amenitzat per un grup de dues guitarres flamenques.

D'altra banda, l'A Cel Obert ha lliurat també el premi del públic que, en aquest cas, ha anat a parar a la intervenció "Imapassium", d'Adrián Sifres, ubicada al pati del col·legi de Sant Jordi i Sant Domènec. Aquesta obra estava inspirada amb els antics patis romans, concebuts com un espai de diàleg, un espai de convivència. Però, el més destacat de tot plegat era el compluvium i l'impluvium que permetia que entrés i es recollís l'aigua de la pluja. Partint d'aquesta idea, l'artista ha ideat "l'impassium", un recol·lector de passions que recollia tots els avions de paper amb missatges escrits que el públic visitant podia llençar a la intervenció des del segon pis de l'edifici.

Però, el festival mai deixa de marge els més petits i és que, un any més, ells també tenen el dret de votar la seva intervenció preferida. En aquest sentit, el guanyador ha estat "Crisàlide", l'obra d'Alexandre Franquesa i Neus Masdeu, ubicada al pati del Palau Montagut. La intervenció, feta amb les sobres dels fils de cotó de les samarretes, recrea un entrelligat lleuger i transitable que, suspès en l'aire i adherit a la façana del palau, ocupa tot el pati.

A més, durant l'edició també s'ha celebrat el concurs fotogràfic d'Instagram, el guanyador del qual es donarà a conèixer properament a la web i al Facebook del festival.

Amb tot, el Festival també va més enllà i acull una sèrie d'intervencions efímeres que no entren a votació. Aquest és el cas de l'obra que realitzen els alumnes de diferents escoles i instituts de les Terres de l'Ebre i que s'exposa al pati del Museu de Tortosa. Aquest any, s'anomenava "Invasió" i representava tots els sentiments que envaeixen el nostre cos quan ens trobem immersos en la passió. L'obra està elaborada amb tubs de rotlles de paper higiènic o de cuina de diverses mides i pintats de diversos colors d'una escala gradient que va des del blanc fins al vermell més intens.

Un altre dels patis destacats és el del Palau Episcopal que, de nou, ha tornat a participar al certamen. Aquest any ha rebut la instal·lació "Fake Nature", convidada per l'organització del festival, dels artistes Takk. Aquesta instal·lació és un clam a la conscienciació ciutadana envers la problemàtica del canvi climàtic que ens està destruint els boscos i l'entorn natural. Amb ella l'equip artístic planteja l'enigma de com seria un món post-natural on no hi hagués cap arbre en vida i ho fa recreant una mena de cabana de bosc feta amb fusta artificial industrial, amb llums de led i amb motius ornamentals florals de plàstic que simulen la realitat de la natura perduda. Una metàfora perfecta per un moment tant rellevant com l'actual amb l'emergència climàtica planant a sobre de tot el planeta.

Al pati de l'Escola d'Art i Disseny de la Diputació de Tarragona a les Terres de l'Ebre acull la intervenció realitzada pels alumnes de l'Escola d'Art i Disseny de la Diputació de Tarragona a Reus i que ha estat dirigida per Maria Sayós. Aquesta obra es diu "La Passió" i experimenta amb els diversos colors que representen aquest sentiment amb un entramat de xarxa filada amb brides vermelles punxegudes que fan que, en funció de la llum del dia i la perspectiva, la visió del conjunt sigui totalment diferent i canviant i que aquest esdevingui en un esclat de passió.

Però, des de fa un any, el festival ha expandit el seu radi d'actuació fins l'EMD de Jesús on, en aquesta edició, s'han pogut visitar fins a dues intervencions, també convidades.

Una d'elles, "Llençols de Passió", al claustre de l'edifici de la Immaculada, ha estat l'obra convidada per part del Projecte Transefímers, de la Xarxa Transversal. Elaborada per Atelier4 i SP25 Arquitectura, aquesta representa el desig d'amor passional entre dos amants, la tensió de dos cossos entrellaçats que dansen al mateix ritme, representats per uns llençols en moviment que trenquen el seu silenci.


Finalment, el festival ha aconseguit obrir un nou pati als ulls del visitant. Es tracta del pati del Convent de les Carmelites Descalces, també a Jesús, on s'hi ha exposat l'obra "Vértigo", de Guillem Bargues, Adrià Llorens i Jaume Pla, els guardonats com a menció especial del jurat de la passada edició del festival. Amb ella, els artistes prenen de model la pel·lícula de Hitchcock per buscar-hi sinergies entre plans i color, fent que el color esdevingui un nou personatge, atorgant-li un paper principal que fa que ens expliqui amb veu pròpia com són els sentiments del desig, l'obsessió i el sofriment, els tres desitjos que defineixen –pels autors- la passió.

Les dues intervencions ubicades a l'EMD de Jesús s'han pogut visitar també en el marc de la visita històrica guiada, a càrrec de l'historiador, Hilari Muñoz, que s'ha realitzat els matins de dissabte i diumenge. En la visita, l'historiador ha donat a conèixer diferents secrets i curiositats històriques que amaguen els edificis que acullen les intervencions del festival.
 

Tortosa, Terres de l'Ebre, 6 d'octubre de 2019

 Redactat per: Irene López

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Els comentaris es moderen tots.